bobenrais.reismee.nl

Sydney

Sydney

Kijkend uit het raampje van het vliegtuig zien we de Harbour Bridge samen met de wereldbekende contouren van het Sydney Opera House opdoemen met daaropvolgend de indrukwekkende skyline van de stad …. Wat een eerste kennismaking….. wat een uitzicht !! Na een vlucht van 9 uur zetten we eindelijk voet aan grond…… Welcome Sydney !

Nadat we de backpacks in ons hotel hebben gedropt, zijn we naar Darling Harbour gelopen. Een uitgaanswijk die als hoefijzer om de haven is gelegd, met tal van gezellige restaurantjes en barretjes met live muziek, is het hier ’s avonds vooral goed vertoeven en daar hebben we dan ook kostelijk gebruik van gemaakt ;-)

De volgende dag zijn we ’s ochtends naar het IMAX theater gegaan waar ze het grootste scherm ter wereld hebben………tja en welke film gaan je daar dan kijken ? Omdat er maar één grote zaal is had je ook niet heel veel keus. Starwars, The Revenant en de enigste 3D film was een documentaire over de Humpback Whales. Nu houden we beide niet van Starwars en omdat wij met name benieuwd waren na de 3D effecten op zo’n gigantisch groot scherm hebben we gekozen voor de documentaire over de Humpback Whales en wat een kijk ervaring was dat zeg ! Al moet ik wel zeggen dat het 3D aspect me wel een beetje tegenviel. Ga normaal gesproken nooit naar de bioscoop omdat ik het liefst gewoon thuis kijk en dit was daarom ook onze eerste 3D film maar ik had het effect na zoveel jaar ontwikkeling toch wat scherper verwacht. Ach ja….we zijn hier niet op vakantie om de recensent uit te hangen dus op naar het volgende avontuur ;-)

En dat werd een klassieker…..de ultieme sightseeing Tour……….de Hop on Hop off bus!! Deze stopt op 34 plaatsen verspreid over Sydney en Bondi beach. We hebben ons de rest van de dag dus verder laten kennismaken met deze geweldige stad en ’s middags heerlijk genoten op Bondi Beach, waar de surfers hun kunsten vertonen op de golven en de rest heerlijk ligt te chillen op het strand. Wat een leventje hier !

Een groot voordeel van zo’n tour is dat je je daarna veel beter kan oriënteren omdat je veel herkenningspunten hebt. Omdat we de 1e avond op Darling Harbour zijn verbleven, gingen we deze avond te voet naar Circular Quay waar je bij de barretjes aan het water kunt zitten van het Sydney Opera House, heerlijk genieten onder het genot van een hapje en drankje en live muziek. Hadden we al gezegd dat we dit een geweldige stad vinden ? Nou bij deze dan ;-) Echt alle ingrediënten zijn wat ons betreft aanwezig : Het mooie weer, vriendelijke mensen, lekker eten, leuk uitgaansleven, kortom lekker bourgondisch en daar houden wij wel van.

Er is alleen één minpuntje en dat is dat deze levensstijl ook wat meer kosten met zich meebrengt. We zitten per slot van rekening niet meer in Azië waar je voor een paar euro een maaltje voorgeschoteld krijgt. Uiteraard hadden we hier wel rekening meegehouden in onze begroting en het dagbudget verdubbeld naar 75 euro p.p. / per dag wat goed te doen is maar dan moet je niet al te gek doen……maar dat deden we deze avond wel ..... Hahahahah……..maar wat was het gezellig !

Op donderdag hebben we een rondvaart gemaakt met “Captain Cook Cruises” . Deze cruise bracht ons naar 8 verschillende plaatsen waaronder Taronga Zoo, de grootste dierentuin van Sydney waar je de oudste inwoners van Australië in het echt kon zien….De koala ! Het woord betekent letterlijk “drinkt niet” en de Aboriginals hebben het buideldiertje daarom ook zo genoemd, omdat het inderdaad nooit drinkt. Al het vocht dat de koala nodig heeft , haalt hij uit de blaadjes van de eucalyptusboom, dit zijn de enigste blaadjes die hij eet. De blaadjes zijn rijk aan vezels maar ook heel giftig. Andere dieren die de blaadjes eten, worden er heel ziek van of kunnen zelfs doodgaan. De koala niet, hij kan er tegen. Echter worden ze er wel heel slaperig van, waardoor ze wel 20 uur per dag slapen. Vanuit de dierentuin kon je met een kabelbaan terug naar de uitgang waardoor je met hele mooie vergezichten werd getrakteerd op de skyline van Sydney, dat is nog eens een afsluiter van een bezoek aan een dierentuin !

Op vrijdag stond een tour gepland door het Sydney Opera House. Het leuke aan deze tour was de interessante geschiedenis omtrent dit gebouw. In 1955 werd een internationale architectuur wedstrijd uitgeschreven om het Sydney Opera House aan de haven (Bennelong Point) te bouwen, deze werd gewonnen door de Deen Jorn Utzon. Hij zou het ontwerp in Ă©Ă©n keer vanuit de hand hebben getekend en had niet getoetst of zijn ontwerp wel bouwkundig te realiseren zou zijn. Hierdoor leverde de bouw vele problemen op en heeft het project ook een aantal keer stil gelegen. Jorn heeft uiteindelijk wel zelf de bouwkundige oplossing bedacht zodat uiteindelijk het originele ontwerp van de daken kon worden gehandhaafd wat het Sydney Opera House ook zo wereldbekend heeft gemaakt. Echter om dit te realiseren werd het budget meer dan 14 keer overschreden en werd het project tien jaar later opgeleverd dan uiteindelijk de bedoeling was. Saillant detail is dat Jorn Utzon zijn project nooit in werkelijkheid af heeft gezien. Want door vele ruzies is hij voor het einde van het bouwproces afgehaakt en terug gegaan naar Denemarken.

De laatste dag van onze week in Sydney zijn we naar de Blue Mountains gegaan. Een prachtig natuurpark dat zijn naam dankt aan de blauwe gloed die over de bergen hangt. Deze blauwe gloed wordt veroorzaakt door de vele eucalyptus bomen die hier groeien. We hebben gedurende de dag alle hoogtepunten in dit park bezocht en het is hier echt PRACHTIG !

Helaas zijn we door een onbekende oorzaak al ons filmmateriaal van Sydney kwijt…Tja dat is erg balen…..Onze Bob kan dit moeilijker loslaten dan ik en had er zodanig de P in dat ik het reisverslag verder even afmaak !

Gelukkig is hij ondertussen alweer opgebeurd en hebben we de laatste twee dagen nog mooie filmpjes gemaakt van de Blue Mountains en Sydney zelf en hebben hiervan ook een trailer gemaakt en zullen deze op onze blog posten. Helaas zonder beelden van Manley beach waar we nog een mooie fietstocht hebben gemaakt , Bondi beach , Tarangoo Zoo, etc. ….maar ja, niks meer aan te doen.

Onze week in Sydney is echt voorbij gevlogen… Jeetje wat hebben we het leuk gehad, en wat zijn de mensen hier toch vriendelijk J. Iedereen wil je helpen en wij nuchtere Nederlanders stonden hier af en toe erg verbaasd naar te kijken.

Onze verhalen in Nieuw zeeland worden een stuk korter in vergelijking met onze blogs in Azie. Reden hiervoor is dat niet elke camping internet heeft en als ze het aanbieden dat betaal je vaak ook nog eens per mb die je download. Een andere belangrijke reden is de ontzettende natuurpracht waar we ons momenteel in bevinden……..dat we gewoonweg veel minder tijd willen besteden aan ons blog, zodat we nog meer tijd overhouden om al dit moois in ons op te nemen ;-)

Bedankt voor jullie reacties, leuk dat de verhalen nog steeds gelezen worden!

Liefs Bob en Rais

Bregje

Wat een geweldig mooi verhaal weer. Het is een genot om ze te lezen.
Snap dat jullie balen dat je filmmateriaal kwijt bent, maar het belangrijkste is dat het nog op jullie netvlies staat. De herinnering die neemt niemand jullie meer af.

Geniet van jullie reis.

Liefs Bregje

Sjors

Ik snap je neef!! Wel goed dat je weer door pakt.. jullie vertellen zo realistisch dat we in onze fantasie de beelden moet maken..

ENJOY

Kitty

Ha wat een feest weer jullie te lezen! Jammer dat we een stukje film van jullie missen, maar de film die je in je hoofd gemaakt hebt neemt niemand je meer af.. Lekker genieten, de tijd vliegt en zuig maar elke minuut vrij zijn en genieten van het prachtige nieuw zeeland naar binnen. Heerlijk! Xxx

Siet

Wat prachtig weer en zo anders dan Azië! Alhoewel ik geniet van jullie reisverslagen, snap ik helemaal dat de verslagen korter worden! Snel verder van met genieten! Dikke xxx van ons