bobenrais.reismee.nl

Otago Peninsula tot Golden Bay

Otago Peninsula330 km (1275 km)

In dit plaatsje hebben wij een conservatie centrum bezocht van de yellow eyed pengiun, welke bijna met uitsterven is bedreigd en alleen in Nieuw-Zeeland voorkomt.Wij hebbenhet geluk gehad om deze zeldzame knapenin het wild te spotten doordat we via loopgraven en een uitkijkpostheel dicht in de buurt konden komen. Super leuke ervaring om oog in oog te staan met deze dieren.

Nugget Point 125 km (1400 km)

Prachtig uitzicht vanaf hoge kliffen op de zee waar zeehondjes heerlijk in de golven aan het spelen waren.

Te Anua 380 km (1780 km)

Via een prachtigetoeristische route van Nugget Point, Caitlins, Invercargill, Manapouri aangekomen bij de toegangspoort van Milford Sounds, Te Anua. We merkten wel dat we de West Coast hadden bereikt die de Nieuw Zeelanders zelf gekscherend de Wet Coast noemen, want vanaf Caitlins begon het te regenen en dit heeft niet meer opgehouden. Desondanks toch een paar kleine trekkingen gedaan want de omgeving was prachtig.

Milford Sound 120 km (1900 km)

Is een fjord van maar liefst 16 km lang welke diep het land in snijdt en bergwanden tientallen meters de lucht in rijzen waarvan spectaculaire watervallen het donkere water in donderen. Ze noemen het niet voor niks het 8e wereld wonder. PRACHTIG. Heel de dag regende het maar we namen toch de gok om de rondvaarttocht van 15:00 te nemen. De weergoden waren ons gunstig gestemd.......wat een cadeautje........we hebben Milfor Sound mogen bewonderen naar onze mening op het meest prachtige moment. Bergtoppen verhuld in mist......watervallen die overal op volle kracht naar beneden kletterden......op het bovendek staan varend richting de Tasman Zee met de wind en regen vol tegen je snuit, waardoor de kracht van moeder natuur eventjes voelbaar was......en zodra we de wind in de rug hadden, trok de mist op zodat we zelf de top konden zien van de zeer indrukwekkende Mitre Peakmet een hoogte 1692 meter. Nergens ben je zo dichtbij de ongerepte natuur in een mysterieuse omgeving........sprakeloos.

Wanaka 430 km (2330 km)

Hier wilde we een trekking gaan doen maar door het aanhoudende slechte weer hebben we besloten om dit niet te doen. Dan maar knus in de camper onder het genot van een nieuw zeelands wijntje een paar afleveringen kijken van de geweldige serie 24 en op tijd het bedje inzodat we de volgende dag weer vroeg konden vertrekken naar onze volgende bestemming Fox Glacier waar we via de Haaspas naar toe zijngereden.

Fox Glacier 200 km (2530 km)

Hier wilde we onze Heli Hike boeken op de Frans Jozef gletsjer maar we kregen te horen dat er pas maandag plaats was.......pfff........dat was 5 dagen wachten. Even het weerbericht gecheckt, want het regendeinmiddels al5 dagen non stop en daar zagen we dat het toevallig maandag beter zou worden, wat heet......zelfs het zonnetje zou gaan schijnen ! Als we dus met een helikopter wilde vliegen was dit onze kans. Dus hebben we de reservering gemaakt en ons plan aangepast. We hebben de organisatie gebeld van het walvisspotten in Kaikoura of er zaterdag plaats was en dit was gelukkig het geval. Zo gezegd, zogedaan even op en neer vanuit Fox Glacier naar de oostkust in Kaikoura om vervolgens maandag weer terug te komen bi Frans Jozef.

Kaikoura 520 km (3050 km)

Hier hoopten we in het wild de sperm whale te spotten. Omdatniet ver van de kusteen enormeonderwatercanyon begint en het dus snel heel diep wordt kun je in dit plaatsje heel het jaar doordeze walvissen spotten.Normaliter garanderen ze 1 a 2 walvissen per excursie maar onze dag kon niet meer stuk.........wat een geluk.......we mochten 4 van deze gigantische dieren in het wild spotten ! Het moment dat je voor het eerst zo'n walvis aan de oppervlakte van het water ziet liggen vergeten we nooit meer...... 20 meter groot met een gewicht van 50 ton en als ze gaan duiken die staart boven het glinsterde wateroppervlak......

Arthur Pass 335 km (3385 km)

Paar trekkings gedaan in een prachige omgeving. Het mooie van Nieuw Zeeland is dat deze echt super goed zijn verzorgd met duidelijke bordjes hoe lang het lopen is tot het beginpunt, wandelpaden met daarover kippengaas gespannen wat ervoor zorgt dat je niet kan uitglijden als het nat geregend is.........bruggetjes over riviertjes etc...etc. Overal is aangedacht !

Frans Jozef 250 km (3635 km)

En toen was het maandag.......het weerbericht klopte als een bus want het zonnetje scheen hoog aan de hemel ! Daar stonden we dan na een korte briefing voor de helikopter die ons naar de gletsjer zou brengen waar onze 2 uur durende hike zou beginnen......De helikopter vlucht was adembenemend mooi, de prachtige natuur onder je, het gevoel dat je boven de wolken zweefde.......tja.........wezijn 2 geluksvogels dat we dit allemaal mogen meemaken en dat beseffen we ons maar al te goed !

Punakaiki 215 km (3850 km)

Na een prachtige weg langs het kustgebied kwamen we aan in Punakaiki welke bekend staat om de pancake rocks, dit bizarre natuurverschijnsel doet inderdaad denken aanenorme stapelsversteende pannekoeken. Dankzij duizende jaren regen, wind en opstuivend water hebben zich laagjes kalksteen ontwikkeld die worden gescheiden door dunne repen zachter kleisteen.

Abel Tasman (280 km (4130 km)

In het Abel Tasman nationaal park, vernoemd naar de Nederlander die Nieuw Zeeland heeft ontdekt hebben we10 kmgelopen van de beroemde coast track. Langs de kustlijn via mooi begroeide paden kwamen aan op "Apple Bay"

Hans

Hey bob en raissa, leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn over NZ. Die regenbuitjes zul je erbij moeten pakken idd, maar zo'n dag als de heli hike maakt dat veel goed he!!! Grappig om te lezen dat jullie om dezelfdw reden als wij destijds de Arthur pass zijn over gestoken. Klinkt heel herkenbaar allemaal ????. Geniet nog van al het moois wat NZ te bieden heeft en veilige kilometers gewenst.

Gr
Hans

Fons en Reentje

wat 'n genot om jullie via jouw verhaal te volgen en wat indrukwekkend allemaal. Prachtig, geniet er maar van!

Charles en Ellie

Wat is het daar prachtig en zo schoon!
Geniet ervan.

mandy en ton

geweldig die verhalen weer!!!
elke keer weer genieten.. ook al zijn we er niet bij.
geniet er van maar ook zeker van elkaar..

dikke kus van ons!!!

Margriet

Wat een prachtige plaatjes weer! Dus live is het natuurlijk nog veel VETTER !!
Geniet maar lekker verder samen......want hier ook veel regen, maar lang niet zulke mooie uitzichten. :-)

Lizet

Hoi Bob en Raissa,

Weer zo'n mooi verhaal en foto's en vooral van die walvissen! Die zou ik ook zo graag in het wild willen zien. Het is iedere keer weer genieten van jullie avontuur! Geniet er samen van daar in NZ!

Groetjes Jos en Lizet

J.Simons

Ik ben trots op jullie en dat je er zo van geniet.

Siet

Ooooh die walvissen! Wat ontzettend bijzonder! Dan weet je pas hoe enorm ze zijn! Ben jaloers op jullie! Wat een prachtige omgeving! Heerlijk om jullie avonturen weer te lezen! xxxxx

Michel

Hey Bob en Prupke,

Wat een super reis hebben jullie, en door het mooie verslag kunnen we meegenieten !!