bobenrais.reismee.nl

Golden bay tot Auckland

Hallo allemaal

Ik neem het laatste gedeelte van ons reisverslag in Nieuw Zeeland voor mijn rekening want Bob ligt weer bij de tatooist. Omdat we in het Zuidereiland ervoor gekozen hebben om vermaakt te worden met echt super leuke excursies, hebben we er op het Noordereiland bewust gekozen om ons zelf te vermaken door het maken van met name vele trekkingen. We hebben er al heel wat gedaan en oh wat ben ik blij dat Nederland gewoon vlak is…

Deze keer zitten er gee plaatjes in het verslag... helaas is de internet bij de Mcdonalds niet denderend

Frown
!

Maar eerst nog een klein stukje Zuidereiland:

Golden Bay 135 km (4280 km)

De golden bay heeft zijn naam te danken aan zijn gouden stranden. Wanneer de zon op het zand schijnt lijkt het alsof er een gouden gloed overheen zit. We waren een beetje zoekende wat we hier wilde gaan doen, beiden kunnen we niet stil op een strand zitten dus ik stelde gekscherend aan Bob voor of hij mee wilde gaan paardrijden over de stranden en duinen. En Bob zei eigenlijk meteen ‘’ja is goed’’ Ik was redelijk verbaasd… Vind je dat niet eng dan… Ik citeer Bob zijn antwoord ‘hoe snel kan 1 PK nu zijn’’. Haha ik dacht…. Wacht jij morgen maar af als je galoperend een berg op gaat ;). Vervolgens kwamen wij bij de manege aan waar we een afspraak hadden gemaakt voor een ritje van 3 uur lang. Op basis van je karakter werd er een paard voor je uitgekozen. Voordat we vertrokken hoorde ik Bob nog aan de begeleider vragen hoe die moest sturen en remmen…. Ik dacht mijn god… als dat maar goed gaat… Vervolgens gaf de dame nog een waarschuwing aan de groep dat er vier paarden waren die erg dominant waren en deze paarden moesten uit elkaar gehouden worden…. En wat denk je…. De enige persoon zonder rijervaring hadden ze op zo’n dominant paard gezet… de ‘’bloody bastart Woody’’. Uuh…ok…toen begon ik me wel af te vragen of dit zo’n goed plan was geweest. Maar voor Bob was het allemaal geen probleem, de rit begon met een draf richting de weide, langs de schapen af naar de duinen. Ik heb een paar keer achterom gekeken maar onze Bob bleef goed op het paard zitten en kon verassend goed met de groep mee. Na een uurtje werd er gevraagd wie er mee in galop wilde en ja hoor onze Bob ging met de groep mee… Het was echt zo ongelofelijk gaaf… En het ging HARD! De duinen op en af…prachtige uitzichten…. Onze Bob bleek een natuurtalentje en kreeg een compliment van de begeleidster dat hij het errug goed had gedaan (uitslover) !! Misschien wel één van de gaafste dingen die we in N-Z hebben gedaan! Wellicht dat we dit thuis vaker kunnen gaan doen, helaas kent Nederland geen bergen waar je met snelheid vanaf kan galopperen :).

Te waikoropupu springs (het zuiverste water van de wereld)

Op deze plek hebben we echt een prachtige zonsondergang op het Wharariki Beach gezien. Check hieronder de plaatjes:

Nelson 200 km (4480 km)

In het stadje Nelson hebben we een beetje gewinkeld en een ijsje gegeten bij een Nederlands meneertje. Grappig dat waar we ook komen er altijd Nederlanders zijn J.

Marlborough Sound 220 km (4700 km)

We stonden hier op een boerderij camping, op de camping mocht je de dieren voeren en achter de camping was een ‘’glowworm grot’’ via een routekaart moest je door de velden richting het bos lopen. We hadden niet echt verwacht dat we langs een kudde koeien af moesten lopen… Nou als je dan midden in de nacht tussen een kudde koeien staat… dan is dat best effe schrikken J! Maar we zijn toch maar gewoon doorgelopen en het was echt heel bijzonder…. In de waterval en in de bossen zag je overal kleine lichtjes van kleine wormpjes… Echt prachtig. We hebben hier helaas geen beeldmateriaal van! Hierna hebben we rondgereden over de fjorden van Marlborough Sound en ’s avonds de ferry gepakt om vanuit Picton naar Wellington te varen … Tot ergernis van Bob stond de film ‘’Confessions of a shop aholic op… Hihi heerlijke meiden film.. effe wat anders dan die films waar elke minuut iemand neergeschoten wordt, gelukkig kon hij geen kant op en heeft hij gezellig mee kunnen kijken J!

Noordereiland

Wellington (4700 km)

In wellington zjn we naar het te papa museum gegaan. Een museum waar alles interactief uitgelegd werd over de maori’s, de aardbevingen van N-Z en de eerste wereldoorlog waar ze aan hebben deelgenomen. We hebben ons hier goed vermaakt.

Putangirua Pinnacles 150 km (4850 km)

Hier hebben we een trekking van 2 uur gedaan richting de de putangirua pinnacles. Persoonlijk vond ik het niet echt bijzonder. Ik vond het lijken op een grote berg met slecht afgewerkt stucwerk… Jup… ik ben een echte natuurbarbaar want deze pinnacles schijnen duizenden jaren oud te zijn, en zijn door jarenlange erosie van wind en zout ontstaan. Een scene van Lord of the rings is hier trouwens ook opgenomen.

Eketahuna 150 km (5000 km)

Hier hebben we een heerlijke rust dag gehad… En hebben we wederom onze favoriete serie 24 gekeken ;-).

Tongariro 300 km (5300 km)

Een van de bekendste trekkings in N-Z is de Tongariro crossing, deze is bekend door zijn vulkaanlandschap en is in totaal 19,4 km lang. Van te voren waren we al door verschillende mensen gewaarschuwd dat het echt een pittige klim is… 10 km klim je tegen een vulkaan omhoog en daarna via trappen weer omlaag… We waren moe en buiten adem maar we hebben het erg goed gedaan en hebben de klim binnen 6 uur afgelegd. Het uitzicht op de vulkaan en de meren was echt prachtig!

Lake Taupo 200 km (5500 km)

Na de Tongariro crossing waren we toe aan een rustdagje en hebben we bij lake Taupo op de camping gestaan. Lake Taupo is een groot krater meer. Blijkbaar werd hier de Iron Man gehouden, de athleten moeten 3,86 km zwemmen daarna 180 km wielrennen en als laatste 42 km hardlopen. We hebben een stukje gekeken, echt diep respect voor de mannen en vrouwen die hieraan meededen.

Rotorua 150 km (5650 km)

In Rotorua zijn we gaan kijken naar de thermaal baden en mud pools. Wij kwamen vrij laat bij de mud pools aan en hebben besloten hier te overnachten. Wat we niet wisten was dat s’avonds de mud pools wat actiever werden en de zwavel kwam ons in de camper heerlijk tegemoet. Wellicht verklaart dat waarom wij de enigste waren die hier bleven overnachten J.

De volgende dag zijn we gaan kijken naar de hot water springs, dit zijn heerlijk warm water bronnen.

Hobiton 150 km (5800 km)

Wij zijn er in N-Z achtergekomen dat Hobbiton niet natuurlijk is ontstaan maar dat deze bergen speciaal zijn gemaakt voor de movieset van de lord of the rings. Tja…. Dan betaal je $70 pp om een kijkje te nemen op een movieset…. En dus hebben we ervoor gekozen om hier maar niet naartoe te gaan en kozen ervoor om andere trekkings in de buurt te doen, bijvoorbeeld de trekking naar de hoogste waterval van Nieuw Zeeland (Wairere Falls).

Ook zijn we gaan kijken naar de Aratiatia rapids viewpoint . Dit was een grote dam waar om de twee uur de sluizen open gingen zodat door de waterkracht stroom wordt opgewekt…. Ook al was het geen natuurlijke waterval… die kracht van al dat water… Erg mooi.

Waihi Beach, Bay of Plenty 100 km (5900 km)

Hier hebben we de Waihi beach coastal walk gedaan en een trekking door de goudmijnen van Karangahake. Erg bijzonder om door een omgeving te lopen waar rond 1900 zoveel goud werd gedolven… We hebben nog goed om ons heen gekeken…. Maar helaas geen klompje voor ons!

Coromandel, Hahei beach 100 km (6000 km)

Op Hahei beach ligt een gedeelte strand boven rotsen van 170 graden. Hierdoor kon je dmv het graven van een kuil een eigen warm badje creëren op het strand. Helaas is dit een erg populaire plek voor toeristen en zit je al snel met 100 man op een klein strookje strand. We hebben er daarom langs af gelopen, helaas niet helemaal lekker getimed want toen wij er waren was het vloed… Enig voordeel… Er waren weinig ‘’hot water toeristen ‘’ J.

De volgende dag hebben we de trekking Cathedral cove gelopen. Een mooie trekking en omdat wij lekker vroeg waren opgestaan was het eindpunt een mooi verlaten strand.

Whangapoua, 80 km (6080 km)

In Whangapoua zijn we naar het New Chums beach gegaan, via een klimpartij over rotsen kom je op dit strandje. Een prachtig strand met erg hoge golven. Onze Bob heeft zich er even goed kunnen uitleven.

Fletcher Bay, 60 km (6140 km)

Coromandel Walkway (coast walk)

Whangarai Heads, 510 km (6650 km)

De trekking Mount mania had ik zelf uitgekozen… een flinke klim met 400 trappen recht omhoog, volgens de folder was het uitzicht adembenemend…. Eenmaal boven aangekomen bleek de foto van de folder helaas af te wijken van de werkelijkheid. Er stond namelijk in de verte een energie centrale …. Tja…. Photoshoppen doet tegenwoordig wonderen… J.

Kerikeri, 120 km (6770 km)

In Kerikeri hebben we de Rainbow falls walk gelopen… Een mooie loop langs een prachtige waterval:

90 mile beach, 180 km (6950 km)

Een snelweg over het strand,die in werkelijkheid maar 50 mile lang is. Bizar om auto’s over het strand te zien rijden. Echter mag dit alleen met een 4WD en op waarschuwingsborden was goed te zien wat de consequenties waren… Auto’s die vastzaten in het zand zijn letterlijk opgeslokt door de zee wanneer het vloed werd.

Cape Reinga, 75 km (7025 km)

Onderweg naar cape reinga hebben we een tussenstop bij de Te paki zandduinen gemaakt, hier kun je een surfboard huren zodat je van de duinen met een enorme vaart af kan glijden… We hebben ons hier goed vermaakt… Ondanks dat je van top tot teen onder het zand zit…!

Na het surfen hadden we afgesproken om vroeg naar bed te gaan zodat we de volgende ochtend naar de zonsopkomst konden gaan kijken op Cape Reinga. Helaas had ik die nacht geen oog dichtgedaan, dus toen om 5 uur de wekker ging was ik echt alles behalve fit. Bob reed alvast richting het startpunt van de wandeltocht en ging eerst alleen op pad zodat ik nog een uurtje kon blijven liggen...Al snel kwam hij terug en zei dat ik toch echt gewoon mee moest gaan omdat het heel mooi was en het een kort stukje lopen was richting de vuurtoren. Oke… HOP uit bed… Geen koffie… geen slaap….Jup dan ben ik echt op mijn best ;)! De wandeling bleek toch weer een berg te zijn die we moesten beklimmen…. Ik wist dat dit voor de Maori een heel spiritueel plekje was dus ik heb me ingehouden om de berg niet geheel te vervloeken en eenmaal op de berg aangekomen werd me direct duidelijk waarom het voor hun zo bijzonder was… Cape Reinga is het uiterste puntje van het Noordereiland en de Tasman zee en de Pacific oceaan komen hier bij elkaar… Door de twee verschillende stromingen ontstaan er midden in de zee hoge golven… Echt heel bijzonder! Volgens de Maori is dit de plaats waar de mannelijke en vrouwelijke zee samenkomen, het begin van nieuw leven... En daar stonden we dan op het uiterste puntje van de andere kant van de wereld…geen andere toeristen…. Samen genieten boven op een berg… En toen totaal onverwacht… ging onze Bob op zijn knieën… Deze romanticus vroeg me hier op dit bijzondere plekje ten huwelijk… Het bleek een vooropgezet plan en ik was echt compleet verrast …. Maar uiteraard zei ik JAAA!!

Cape Reinga….. Voor ons beiden een plek wat we echt nooit meer gaan vergeten!

Waipoua Forest, 375 km (7400 km)

In het Waipoua forest zijn we naar de oudste boom van N-Z gaan kijken, de Giant Kauri tree (Tane Mahuta) deze heeft maar liefst een omtrek van 14 meter en zijn leeftijd is wel 2000 jaar oud!

Auckland

Momenteel staan we de aankomende dagen op een camping in Auckland. Bob wordt drie dagen getatoeëerd en we hebben ervoor gekozen om op een camping in de buurt van de tatooshop te staan zodat ik af en toe een kijkje kan komen nemen. Onze reis zit er bijna op, de vier maanden zijn voorbij gevlogen! Voor ons beiden is het erg onwerkelijk dat we over een week weer thuis zijn. Maar voordat dit zover is hebben we nog een flinke trip voor de boeg.. Maandagnacht vertrekt ons vliegtuig richting Kuala Lumpur met een tussenstop in Sydney. Eenmaal in Kuala Lumpur aangekomen gaan we met de metro naar ons hotel waar we de volgende ochtend opgehaald worden om met de bus naar Singapore te gaan. Hier blijven we 3 nachten en dan zit onze reis er officieel op. Beiden hebben we gemengde gevoelens hierover…. Jammer dat de reis erop zit waar we zolang naartoe hebben geleefd en herinneringen gemaakt voor het leven. Aan de andere kant hebben we ontzettend veel zin om onze vrienden en familie te zien en niet te vergeten onze lieve hondjes!! Jeetje…. Wat hebben we ze gemist…. Jaaa ook onze dikkie

Cool

Liefs Raissa en Bob

HK

Cape Reinga , wat een mooie plek om ten huwelijk gevraagd te worden ..... Smaakvol .... Romantisch ....als je besluit om met elkaar te trouwen nadat je bijna vier maanden op elkaars lip hebt gezeten , dan is de kans dat dat project gaat slagen volgens mij 100 % !
Gefeliciteerd ...jullie twee ....
En kom snel terug er zijn hier veel mensen die het wel lang genoeg heeft geduurd en je erg missen :-)

Kitty

Jeetje Rais en Bob wat een koffer vol verhalen en ervaringen! Wat heerlijk om jong en in topconditie te zijn, en die energie ten volle te gebruiken.
Haha en wat een verhaal Raissa als jij zelf schrijft dat je niet op je best bent... Zonder slaap en koffie als een echt steenbokken aan de klim begint ...
En dan totaal verrast wordt door je lief op het meest romantische plekje dat je maar dromen kunt!
Lieve, lieve schatten, het is heerlijk om te lezen over jullie avonturen! Het is jullie zo ontzettend gegund! En Hans heeft gelijk ik kijk er ook naar uit om jullie weer life te zien, te horen, voelen en een enorme knuffel te geven.
Deze reis gaan jullie nooit meer vergeten, en wat heerlijk dat de toon gezet is om samen op reis door het leven te gaan! Dikke Kusss mama

Hans

Bob en Raissa, Mooie onverwachte afsluiting van jullie onvergetelijke reis. Proficiat en heeeeeel veel geluk en liefde gewenst.

Sjors

Wat een mooi verhaal... Wat een ervaring... Niet alleen die ene pk beleving van Bob haha... Kan niet wachten om jullie weer te zien hoor ??

Sjors

Die ?? Moeten !! Zijn tuurlijk

Margriet

Prachtig om te lezen..... en wat HAPPY besluit om jullie liefde en vriendschap te vieren !!!
Ik ben blij en gelukkig met zo'n mooi couple in de family !
Tot snellllllll XX

Nancy

Wederom weer genoten van jullie avontuur. En wat een verassing dat Bob op zijn knieën is gegaan. Super leuk nieuws. Gefeliciteerd lieverds wij wensen jullie heel veel liefde en geluk toe. Tot snel weer in Nederland. X

Lizet

Weer prachtige verhalen over jullie mooie reis, vooral het verhaaltje bij Cape Reinga.....gefeliciteerd en heel veel geluk en liefde. Geniet nog ff van jullie reis!

Groetjes Jos en Lizet

Anuska

Wat een geweldig verhaal weer........en wat een super romantisch aanzoek.Gefeliciteerd saampjes en alle geluk toegewenst.Jeroen en Anuska

Iris

Nogmaals,van harte gefeliciteerd Rais en Bob! Een prachtige reis en een backpack vol met de mooiste herinneringen! Geniet van de laatste dagen en ik zie jullie snel!:D
Dikke kus iris en natuurlijk ook van Bram

paul

Prachtig verwoord Rais.
Jullie reis van begin tot eind gevolgd en genoten van elk woord dat ik gelezen heb.Neem je tijd als je weer terug bent in het hektische nederland, jullie kijk op het leven is vanaf nu volledig veranderd. @ Bob goed gedaan joggie, Godspe en Mazzeltof.
grtz paulus

Marcel van Kemenade

Wat een bijzondere reis is dit voor jullie geweest in alle opzichten. Super leuk dat we jullie hebben kunnen volgen op jullie enerverende reis, d.m.v. de reisverslagen en video's. Jullie avontuur zit er bijna op.
Maar het was volgens mij de moeite waard! En natuurlijk met een geweldige afsluiting in Cape Reinga. Gefeliciteerd en veel geluk samen. Nog een fijne paar laatse dagen in Down under en een goede reis naar huis!
Groetjes Marcel.

vivian.

Lieve Raissa en Bob.

Wat super romanties van Bob. En super dat jullie na een super reis nu naar het volgend avontuur gaan. Tot snel ????

mandy en ton

Lieve Bob en Rais,

Wat een mooie avonturen hebben jullie beleefd! Zo leuk om te lezen. Jullie weten het zo mooi te beschrijven, zodat wij het ook zo kunnen beleven.
En dan een huwelijksaanzoek op een geweldig mooie plek. Een mooie plek om dit avontuur af te sluiten om thuis weer een nieuw avontuur aan te gaan. Het huwelijk.

Geniet nog van de laatste dagen in Singapore.

Kom maar snel terug zodat de Eetclub 2.0 weer compleet is.

Tot snel! En een hele dikke kus van ons!!!

Wies

super en proficiat!!!