bobenrais.reismee.nl

Vietnam van Saigon tot Hoi An

Hallo allemaal !

Op de eerste plaats iedereen heel erg bedankt voor alle lieve reacties op onze blog, we hebben helaas geen tijd om op iedereen persoonlijk te reageren maar weet dat we ze wel allemaal lezen en dat het ons een erg geliefd gevoel geeft !

Saigon

Ook wel bekend als Ho Chi Minhstad met ruim 7 miljoen inwoners waarvan er 3,5 miljoen mensen op brommertjes / scooters rond "rijden" en dat is te merken. Met name in de ochtend en avondspits is het een hele beleving om simpel weg de straat over te kunnen steken. Wachten heeft geen zin want dan sta je de volgende dag nog wortel te schieten en het zebrapad hebben ze voor de sier op het wegdek geschilderd want de gemiddelde vietnamees kent geen verkeersregels. Wel kunnen ze toeteren en dat kunnen ze als de beste. Met behulp van de claxon laten ze aan elkaar weten waar ze zijn en dat in combinatie met hun rijstijl levert dat 1 ding gegarandeerd op : CHAOS.

Nu is de sleutel voor succes dat je met de " flow" meegaat, dus vooral niet stilstaan maar blijven bewegen en dan zul je zien dat ze hun best doen om langs je heen te rijden. Dit ging mij een stuk beter af als Rais maar die vind het zoiezo moeilijk om met de stroom mee te gaan omdat ze van nature meer tegendraads is ;-)

Enfin zo voelde ik mij ook weer nuttig en heb haar de nodige ondersteuning gegeven, wetende in mijn achterhoofd dat ik haar hulp de komende 4 maanden nog hard nodig zal hebben.

In Saigon hebben we een 2-tal excursies gedaan, de Mekong Delta en de Cu Chi tunnels. Beide zeer toeristisch maar zeker leuk om mee te maken. De Mekong rivier is bijna 5000 km lang en loopt door China, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam. Op het filmpje die we hebben gemaakt kun je zien hoe wij hier o.a met een bootje hebben gevaren.

Het tunnelcomplex van Cu Chi is een immens netwerk van ondergrondse tunnels. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel over het gehele land doorloopt maar het zwaartepunt van het netwerk lag in het district Cu Chi en strekte zich uit over minstens 300 km van ondergrondse gangen, waarvan sommige op een diepte lagen van 10 meter. Zeer indrukwekkend om te zien wat zich daar allemaal tijdens de oorlog heeft afgespeeld en saillant detail .... De mogelijkheid om met echte munitie te schieten.

Nadat ik voor de M60 had gekozen, was binnen luttele seconden mijn gehele dagbudget er doorheen. Met mijn ree bruine oogjes nog geprobeerd Rais over te halen om haar dagbudget aan mij te schenken zodat ik nog een granaat kon gooien maar daar werd een stokje voor gestoken........Flauw .... maar helaas voor mij ;-)

Mui Ne

Na een busreis van 4 uur zijn we aangekomen bij Mui Ne, een stadje wat bekend staat om zijn zandduinen. Heel eerlijk, dit vonden wij een beetje tegenvallen. De excursie vertrok om 4 uur 's ochtends. Het idee was om de reflectie van de zonsopkomst in het zand te zien maar bij ons was het die dag bewolkt waardoor het effect al een stuk minder was. Tel daarbij de vele toeristen en vietnamezen op die met quads aan het rondscheuren waren en dan is de magie snel weg.........geef mij dan maar de Loonse en Drunense duinen !

We zaten hier overigens wel in een mooi hotel met zwembad dus we hebben hier heerlijk een paar dagen gechilled.

Dalat

Wederom na een busreis van 4 uur kwamen we aan in Dalat. Vrijwel direct na aankomst werden wij in het stadje aangesproken door een man op een motor. Hij zag dat wij ons hotel niet direct konden vinden en vroeg of hij ons moest helpen. Op zijn jas zagen wij het embleem van de " easy riders " dit is een groep motorrijders die bekend staan om de mooie motortochten die zijn in de omgeving van Dalat organiseren sinds 1995. Aangezien wij de afgelopen dagen met name veel toeristiche plekken hebben gezien hadden wij behoefte om het "echte Vietnam" te zien voor zover dat nog mogelijk is. De man bood ons een 3 daagse motortocht aan van Dalat tot Nha Trang. We zouden dan achterop de motor met 2 overnachtingen in niet toeristische plekken verblijven. Op verschillende plaatsen fabriekjes, boerderijen, minority dorpen en scholen bezoeken, bij locals eten en hierdoor veel over de vietnamese cultuur te weten te komen buiten de gebaande paden . Deze organisatie staat bekend als betrouwbaar op gerenommeerde sites zoals Tripadvisor maar toch was het voor ons nog even een moeilijke keus om "zomaar" bij een vreemde achterop de motor te gaan zitten om het binnenland in te trekken. De Easy riders lieten ons dagboekjes lezen van mensen die ongeveer dezelfde tocht met hun hadden gemaakt, hier zaten ook Nederlanders bij en die hadden in dat boekje opgeschreven hoeveel indruk de tocht op ze hadden gemaakt. Dit was het zetje wat we nodig hadden............en onder het motto............"and so the adventure begins"............hebben we het hotel waarin we in Dalat verbleven gecancelled om de volgende ochtend op de motor te zitten....... de bergen in.

De 3 dagen die hierop volgde hebben echt indruk op ons gemaakt. De mooiste vergezichten van de binnenlanden van Vietnam in de omgeving van Dalat.........dorpjes en scholen bezocht waar de mensen nog onder de indruk waren toen ze ons als toerist zagen. Veerpondjes die met behulp van een touw en de hand werden voortbewogen.Hotelletje waar geen water uit de douchekop kwam maar alleen een kraantje had om je te wassen. Eten op plekken waar ik nooit uit mezelf naar binnen zou stappen (de eierstokken van een kip was het garnituur) als klap op de vuurpijl na 2 dagen achterop de motor te hebben gezeten bij de laatste overnachting aankomen die alleen koud water had om te douchen. Tja....dit was even voor Bobbiejaan uit de comfortzone stappen 2.0 maar we hebben het overleefd en wat zijn we een ervaring rijker. In ons filmpje zul je hier veel van terug zien.......wat woorden niet kunnen beschrijven..........PUUR.

Hoi An

Na een busrit van 12 uur dit keer ..... pfffff.......wordt er alweer muugh van als ik er weer aan terug denk zijn we vandaag aangekomen in het centrale deel van Vietnam. Hier hebben we een luxe hotel geboekt om weer even bij te komen en de batterijen weer op te laden aan het zwembad of het mooie strand. Vanuit hier willen we maandag de trein pakken naar het Phong Nha-Ke Bang National Park wat sinds 2003 op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en pas sinds 2011 opengesteld is voor toeristen. Het park bevat het oudste karstgebergte van Azie met daarin de meest spectaculaire grotten die er te vinden zijn in zuid oost Azie waaronder de grootste grot ter wereld Son Doong welke pas in 2009 is ontdekt !

Na dit park willen we dan verder met de trein richting NinH Binh om vervolgens echt in noorden aan te komen Hanoi..........maar daarover de volgende keer meer.

Tot snel !

Maaike

Ooooh wat ben ik jaloers als ik dit zo lees pfff
Ik zou overigens nooit bij een vreemde achterop de motor stappen maar zo zie je maar weer dat als je een x uit je comfortzone stapt, het mooie dingen op kan leveren. Goede keuze dus!! Geniet er nog lekker van en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal Xxx

Sjors

Geloof me...tranen in mijn ogen neef... heerlijke schrijfstijl... blijf genieten!!

Anuska

Wat geweldig leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten...en wat een super leuk filmpje zo mooi allemaal in een woord WAUW

paul

Mooie avonturen, en het leest lekker weg. blijf vooral komen met deze verhalen ik smul ervan.
hou het heel en veel plezier nog.
grtz paulus

Kitty

Heerlijk om te lezen, dat voelt lekker dichtbij. Het doet me goed dat mijn kleine meid niet met haar dagbudget loopt te smijten. En nog fijnervis het te weten dat jullie elkaar prima aanvullen. Goeie combinatie van spanning en relaxen, en wat een prachtig filmpje maakten jullie! Geniet!

Wies

Super dit zo te lezen...en dat we zo jullie reis mee kunnen beleven..

Evie

Leuk om te lezen en mooie foto's! Xx

Siet

Wat een heerlijk reisverslag, bijna alsof ik er zelf bij ben.... bijna dan hè? ??!!! ????????????????????????

Blijf genieten! ????????????

Siet

Euh.... De vele vraagtekens waren smileys, maar dat kan hier dus niet hahaha

dianne

Wat een droom! Wauw! Heerlijk om te lezen. Ik kijk uit naar jullie volgende stuk!

Daniëlle en Rik

Wow, Bon en Rais, wat een avontuur! Super gaaf gewoon uit je comfortzone stappen en gaan. Wij kijken heel erg uit naar jullie volgende verhalen en foto's! Geniet ervan daar en we wachten de vervolg verhalen af.

Xxje Daan en Rik

Chrissie

wat een geweldig avontuur ,super !! geniet er van en laat ons ook een beetje meegenieten via foto's en leuke verhalen :-D

Vinod

Klinkt nu al na jullie eerste blog FANTASISCH!! Bob je eerste flinke stappen buiten je comfortzone zijn gezet en hebt het doorstaan???? supergoed om te lezen! Lekker verder genieten samen! En Bobke als het zwaar word....je hebt een topper aan je zijde!!!! GENIETEN!!!!!!!

Pim

Gaaf

Arthur

Probeerde het beeld al te projecteren bij een volle dag reizen en dan alleen te douchen met een "pies" straaltje ;-) Mooi geschreven Bob en jullie laten het ons mooi meebeleven. Go for it en enjoy!!!

André

Het lijkt mij een geweldige ervaring.
Maak lekker veel foto's, en blog veel, zodat wij het op onze manier mee ervaren.

Nog veel plezier en ervaringen.

Veer

Heerlijk genieten van al deze bijzondere ervaringen...om nooit te vergeten! Have fun...en verlies elkaar niet uit het oog! ;-)xxx

Margriet

Fijn om jullie zo te volgen!
Mooi geschreven Bobke.