bobenrais.reismee.nl

Hoi an tot Cat ba island

Phong Nha-Ke Bang National Park

Dit park is pas sinds 2011 opengesteld voor toeristen en bevat o.a. de grootste grot ter wereld Son Doong. Na wat uitzoekwerk kwamen we er al snel achter dat als we deze grot echt wilde bezoeken, dit een groot gat in ons budget zou slaan. Son Doong is namelijk alleen te bereiken d.m.v. een 7 daagse excursie dwars door de jungle en met een team van britse experts dwaal je dan uiteindelijk af naar de grot, waar een prijs kaartje aan hang van maar liefst 3000 Dollar p.p. dit is voor een paar amateur backpackers zoals ons, natuurlijk niet te betalen.

Dus hebben we voor 2 andere grotten gekozen, de Phong nha Cave waar je met een prachtige boottocht van 45 minuten naar toe vaart. De grote boot werd hierna omgewisseld voor een kleiner bootje om zo d.m.v. een ondergrondse rivier de grot in te varen. Tijdens deze tocht viel ook tot 2 x toe de stroom uit zodat het pikkedonker werd. Nu konden we ook een heel klein beetje ervaren, hoe angstig het is om in dit grottencomplex te leven zonder enige vorm van verlichting. Wetende dat de vietcong zich hierook schuildhield tijdens de vele zware borbardementen die de Amerikanen uitvoerden.

De 2de grot was de paradise cave een grot met een lengte van 17 km (waarvan 1,5 km opengesteld is voor toeristen) en zoals de naam al aangeeft was het één al natuurpracht wat er in deze grot te zien was. Stalagmieten van wel 80 meter hoog. Omdat dit park moeilijker te bezoeken is voor de toerist zagen wij hier vrij weinig Europeanen maar wel veel Aziaten en dan met name chinezen. Wat mij betreft hadden ze daar wel wat van in de grot mogen achterlaten zodat de grot omgedoopt kon worden tot de Babi Pangang grot, want stel je eventjes voor…….

Je bent aan het lopen door een park wat Unesco beschermd is en voordat je de grot naar binnen gaat wordt er al expliciet verteld om niks aan te raken omdat je anders het ecosysteem binnen de grot kan verstoren.. Met deze informatie in je achterhoofd kijk je met veel verbazing en ontzag om je heen wat moeder natuur heeft weten te creëren in die duizenden jaren dat het onontdekt is geweest. Dit schilderachtig tafereel wordt plots verstoord door een groepje chinezen die zich verzamelen voor een stalagmiet. Met de camera’s in de aanslag gingen ze één voor één op de stalagmiet zitten om foto’s van elkaar te maken, wetende dat een stalagmiet maar enkele centimeters per eeuw groeit waren wij stom verbaasd dat dit zonder schaamte zo voor onze neus gebeurde.

Ninh Bimh

Na een busrit van 8 uur tussen alleen maar Aziaten die om de beurt al gorgelend hun keel aan het ophalen waren, kwamen me midden in de nacht gebroken in het stadje Ninh Bimh aan. Dit stadje ligt in het noorden van Vietnam en dat was meteen te merken, nadat we alle dagen getrakteerd waren met tempraturen rond de 30 graden voelde dit meteen een heel stuk kouder aan. Gelukkig vonden we al snel een taxi die wij het adres lieten zien van ons onderkomen. Hij knikte goedkeurend en wij stapten in. Eenmaal aangekomen in de holst van de nacht was er niemand bij de receptie te bekennen. We wisten door de reviews op booking.com dat het op een afgelegen plaats lag en dat je soms als enigste hier in dit authentieke dorpje verbleef samen met de mensen van het hostel maar daarvoor kreeg je wel een omgeving terug middenin de prachtige natuur omringd door het karsgebergte. Hier was uiteraard niks van te zien om 03:00 ’s nacht dus we ondervonden nu alleen nog maar de nadelen hiervan maar goed , nadat we chauffeur duidelijk hadden gemaakt dat hij het telefoon nummer moest bellen dat op het bordje bij de receptie stond kwam er binnen 5 minuten een slaperige vietnamees aangelopen van het hostel. De taxi chauffeur reed weg en wij volgde de slaapdronken vietnamees naar ons huisje.

Toen we in de ochtend om 09:00 op de binnenplaats aan ons ontbijt zaten klopte alles wat we hadden gelezen over dit hostel, echt prachtig ! Nadat onze buikjes gevuld waren liepen we het dorpje uit en al na 300 meter stonden we aan de oever waar de bootjes vertrokken richting het karstgebergte. Tijdens de mooie boottocht vaarde je langs de gebergte midden in de prachtige natuur wat natuurlijk schitterende foto en film materiaal heeft opgeleverd.

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd om de omgeving verder te verkennen en hebben we ons ontpopt als echte vogelspotter want we hebben een blauwe ijsvogel op de gevoelige plaat weten vast te leggen. Vol gepaste trots zijn we na deze heldendaad weer huiswaarts gekeerd, je moet op je hoogtepunt stoppen niet waar ;-)

Cat Ba Island

Na een busrit van 4 uur kwamen we aan op Hai Phong om vervolgens middels de boot aan te komen op Cat Ba island. Arthur als je dit leest, nog heel erg bedankt voor de polsbandjes tegen reisziekte want tot op heden heeft mij dit al veel misselijkheid bespaard.

Het doel van deze overtocht is om Lan Ha Bay te bezoeken, deze baai is stukken minder toeristisch als Ha Long Bay maar net zo mooi om maar een gevleugelde uitspraak van de vietnamezen te citeren: “Same, Same….but different”

In tegenstelling tot het karstgebergte wat we hebben bezocht in Ninh Binh zijn deze niet verspreid over land maar steken ze hier met duizenden kleine, hoge gebergte op uit het water. We hebben hier een dagexcursie geboekt waar we werden getrakteerd op een beeldschoon gebied dat niet voor niets al vanaf 1994 op de wereld erfgoedlijst staat en zelfs in 2008 is genomineerd voor the World’s 7 Natural Wonders. De filmpjes die we hiervan heb gemaakt geven je echt een goede indruk, hoe prachtig het hier is.

Op 2 verschillende plekken hebben we met de kajak het gebied verder verkent en zo ook nog door grotten gevaren om vervolgens op een plekje te komen wat in heel de omtrek is omgeven door gebergte. We zagen bijna geen andere toeristen en dat zorgde er ook voor dat de omgeving allemaal nog puurder aanvoelde want als zo’n fascinerende plek omgeven is door vele toeristen doet dat toch afbreuk aan het geheel . Terug aangekomen op de boot wees de kapitein in de verte na de vele bootjes die als stipjes aan de horizon te zien waren en riep daarbij Halong Bay…..daar was dus geen woord over gelogen…………”Same, Same……but different”

Het avontuur krijgt in de slotfase nog een mooie wending toen de kapitein enigszins paniekerig om zich heen keek en schreeuwde dat hij 5 kajaks kwijt was. Deze waren met een touw aan de boot vastgemaakt maar schijnbaar niet goed genoeg. Na een poosje varen zagen wij 2 kajaks bij een visserbootje liggen, eenmaal hier na toe gevaren werden ze aan onze boot vastgeknoopt. Nu nog opzoek na de overige 3 en een eindje verderop zagen we ze aan een ander visserbootje vastgeknoopt liggen. Toen we dit bootje hadden bereikt, ging het niet zo makkelijk als bij de andere visserboot. Deze visser vertikte het om ze af te geven, sterker nog er werd ruzie gemaakt. De visser wilde er 2 miljoen vietnameze dong voor hebben, omgerekend 80 Euro. Na flink wat woorden en vietnamees gescheld werd er 500.000 Dong in zijn handen gedrukt en konden wij onze terugtocht weer hervatten. Door deze vertraging werden wij getrakteerd op een prachtige zonsondergang die dit dagje perfect deed afsluiten.

We zijn ons nu aan het klaar maken voor een lange bus / boot / bus / trein rit naar Sapa…………..ja, ja……je moet er wat voor over hebben, het lijkt soms net werken ;-)

Sapa, een bergachtig landschap dat grenst aan China wat overdekt is met rijstvelden op een hoogte van 1600 meter. Even leek het erop dat we het moesten skippen door de slechte weersvoorspellingen (3 graden en veel regen) Maar het geluk is aan onze zijde want de komende 4 dagen is er zon voorspelt en dat zorgt ervoor dat de kans op mist die in de vallei kan blijven hangen nagenoeg nihil is. We gaan hier een 2 daagse trekking doen met een overnachting bij de locals. Rais zal het volgende reisverslag schrijven omdat ze heeft gekozen om de trekking te boeken bij de Sapa Sisters. Deze organisatie wordt volledig gerund door vrouwen uit de Black H’mong gemeenschap welke zijn geboren en getogen in dit gebied. Hierdoor komt het geld wat je betaalt voor een tour volledig terecht bij de lokale gemeenschap, pluk ik ook meteen de vruchten van dit sociale geheel ;-)

Sjors

Mooi verhaal neef... Alsof ik in jouw rugzak zat...

Kitty Simons

tsjonge wat prachtig, en wat goed dat jullie zo gedisciplineerd zijn om wat van je reisavontuur met ons te delen. Goede reis vandaag! Xx

Siet

Zucht..... Wat een pracht verhaal! Fantastisch! Volgens mij had jij met je spierballen met gemak die kajaks voor nop meekregen, haha! xxxx Lieve Rais en Bob ga snel verder met genieten!

Ange & Rich

Mooi avontuur we kunnen het een en ander wel voorstellen hebben ook eens over de Mecong rivier gevaren en onvoorstelbare dingen gezien en meegemaakt, geweldig wat jullie allemaal meemaken, enjoy!

Kim

Wat een mooi verslag toch weer van jullie bijzondere reis! Geniet ze!! X

Fonske

Een heel mooi verslag dat precies past bij de mooie foto's. Alhoewel je aan de hand van een foto natuurlijk niet echt de werkelijkheid benaderd. Je moet het zelf gezien en ervaren hebben denk ik om dat fijne gevoel van al die pracht te krijgen. Geniet verder van jullie mooie reis, wij kijken in ieder geval al weer uit naar de volgende foto's en het nieuwe reisverslag. Groetjes Fons en Irene.

hanske

Zo dat ziet er paradijselijk uit!!
Jullie hebben geen tijd om ons te missen!

Enjoy!!!

(PS kerstpakket is Fantastisch ontvangen Many Thankx!!))

Fenna

Echt heel erg gaaf! Super mooie foto's ook!!

Maaike

Wederom een mooi verslag!! Ik kijk uit naar jullie volgende avontuur Xxx

Mike

Ja super om zo met jullie mee te lezen/reizen ;) keep it coming!