Hoi an tot Cat ba island
Phong Nha-Ke Bang National Park
Dit park is pas sinds 2011 opengesteld voor toeristen en bevat o.a. de grootste grot ter wereld Son Doong. Na wat uitzoekwerk kwamen we er al snel achter dat als we deze grot echt wilde bezoeken, dit een groot gat in ons budget zou slaan. Son Doong is namelijk alleen te bereiken d.m.v. een 7 daagse excursie dwars door de jungle en met een team van britse experts dwaal je dan uiteindelijk af naar de grot, waar een prijs kaartje aan hang van maar liefst 3000 Dollar p.p. dit is voor een paar amateur backpackers zoals ons, natuurlijk niet te betalen.
Dus hebben we voor 2 andere grotten gekozen, de Phong nha Cave waar je met een prachtige boottocht van 45 minuten naar toe vaart. De grote boot werd hierna omgewisseld voor een kleiner bootje om zo d.m.v. een ondergrondse rivier de grot in te varen. Tijdens deze tocht viel ook tot 2 x toe de stroom uit zodat het pikkedonker werd. Nu konden we ook een heel klein beetje ervaren, hoe angstig het is om in dit grottencomplex te leven zonder enige vorm van verlichting. Wetende dat de vietcong zich hierook schuildhield tijdens de vele zware borbardementen die de Amerikanen uitvoerden.
De 2de grot was de paradise cave een grot met een lengte van 17 km (waarvan 1,5 km opengesteld is voor toeristen) en zoals de naam al aangeeft was het één al natuurpracht wat er in deze grot te zien was. Stalagmieten van wel 80 meter hoog. Omdat dit park moeilijker te bezoeken is voor de toerist zagen wij hier vrij weinig Europeanen maar wel veel Aziaten en dan met name chinezen. Wat mij betreft hadden ze daar wel wat van in de grot mogen achterlaten zodat de grot omgedoopt kon worden tot de Babi Pangang grot, want stel je eventjes voor…….
Je bent aan het lopen door een park wat Unesco beschermd is en voordat je de grot naar binnen gaat wordt er al expliciet verteld om niks aan te raken omdat je anders het ecosysteem binnen de grot kan verstoren.. Met deze informatie in je achterhoofd kijk je met veel verbazing en ontzag om je heen wat moeder natuur heeft weten te creëren in die duizenden jaren dat het onontdekt is geweest. Dit schilderachtig tafereel wordt plots verstoord door een groepje chinezen die zich verzamelen voor een stalagmiet. Met de camera’s in de aanslag gingen ze één voor één op de stalagmiet zitten om foto’s van elkaar te maken, wetende dat een stalagmiet maar enkele centimeters per eeuw groeit waren wij stom verbaasd dat dit zonder schaamte zo voor onze neus gebeurde.
Ninh Bimh
Na een busrit van 8 uur tussen alleen maar Aziaten die om de beurt al gorgelend hun keel aan het ophalen waren, kwamen me midden in de nacht gebroken in het stadje Ninh Bimh aan. Dit stadje ligt in het noorden van Vietnam en dat was meteen te merken, nadat we alle dagen getrakteerd waren met tempraturen rond de 30 graden voelde dit meteen een heel stuk kouder aan. Gelukkig vonden we al snel een taxi die wij het adres lieten zien van ons onderkomen. Hij knikte goedkeurend en wij stapten in. Eenmaal aangekomen in de holst van de nacht was er niemand bij de receptie te bekennen. We wisten door de reviews op booking.com dat het op een afgelegen plaats lag en dat je soms als enigste hier in dit authentieke dorpje verbleef samen met de mensen van het hostel maar daarvoor kreeg je wel een omgeving terug middenin de prachtige natuur omringd door het karsgebergte. Hier was uiteraard niks van te zien om 03:00 ’s nacht dus we ondervonden nu alleen nog maar de nadelen hiervan maar goed , nadat we chauffeur duidelijk hadden gemaakt dat hij het telefoon nummer moest bellen dat op het bordje bij de receptie stond kwam er binnen 5 minuten een slaperige vietnamees aangelopen van het hostel. De taxi chauffeur reed weg en wij volgde de slaapdronken vietnamees naar ons huisje.
Toen we in de ochtend om 09:00 op de binnenplaats aan ons ontbijt zaten klopte alles wat we hadden gelezen over dit hostel, echt prachtig ! Nadat onze buikjes gevuld waren liepen we het dorpje uit en al na 300 meter stonden we aan de oever waar de bootjes vertrokken richting het karstgebergte. Tijdens de mooie boottocht vaarde je langs de gebergte midden in de prachtige natuur wat natuurlijk schitterende foto en film materiaal heeft opgeleverd.
De volgende dag hebben we een scooter gehuurd om de omgeving verder te verkennen en hebben we ons ontpopt als echte vogelspotter want we hebben een blauwe ijsvogel op de gevoelige plaat weten vast te leggen. Vol gepaste trots zijn we na deze heldendaad weer huiswaarts gekeerd, je moet op je hoogtepunt stoppen niet waar ;-)
Cat Ba Island
Na een busrit van 4 uur kwamen we aan op Hai Phong om vervolgens middels de boot aan te komen op Cat Ba island. Arthur als je dit leest, nog heel erg bedankt voor de polsbandjes tegen reisziekte want tot op heden heeft mij dit al veel misselijkheid bespaard.
Het doel van deze overtocht is om Lan Ha Bay te bezoeken, deze baai is stukken minder toeristisch als Ha Long Bay maar net zo mooi om maar een gevleugelde uitspraak van de vietnamezen te citeren: “Same, Same….but different”
In tegenstelling tot het karstgebergte wat we hebben bezocht in Ninh Binh zijn deze niet verspreid over land maar steken ze hier met duizenden kleine, hoge gebergte op uit het water. We hebben hier een dagexcursie geboekt waar we werden getrakteerd op een beeldschoon gebied dat niet voor niets al vanaf 1994 op de wereld erfgoedlijst staat en zelfs in 2008 is genomineerd voor the World’s 7 Natural Wonders. De filmpjes die we hiervan heb gemaakt geven je echt een goede indruk, hoe prachtig het hier is.
Op 2 verschillende plekken hebben we met de kajak het gebied verder verkent en zo ook nog door grotten gevaren om vervolgens op een plekje te komen wat in heel de omtrek is omgeven door gebergte. We zagen bijna geen andere toeristen en dat zorgde er ook voor dat de omgeving allemaal nog puurder aanvoelde want als zo’n fascinerende plek omgeven is door vele toeristen doet dat toch afbreuk aan het geheel . Terug aangekomen op de boot wees de kapitein in de verte na de vele bootjes die als stipjes aan de horizon te zien waren en riep daarbij Halong Bay…..daar was dus geen woord over gelogen…………”Same, Same……but different”
Het avontuur krijgt in de slotfase nog een mooie wending toen de kapitein enigszins paniekerig om zich heen keek en schreeuwde dat hij 5 kajaks kwijt was. Deze waren met een touw aan de boot vastgemaakt maar schijnbaar niet goed genoeg. Na een poosje varen zagen wij 2 kajaks bij een visserbootje liggen, eenmaal hier na toe gevaren werden ze aan onze boot vastgeknoopt. Nu nog opzoek na de overige 3 en een eindje verderop zagen we ze aan een ander visserbootje vastgeknoopt liggen. Toen we dit bootje hadden bereikt, ging het niet zo makkelijk als bij de andere visserboot. Deze visser vertikte het om ze af te geven, sterker nog er werd ruzie gemaakt. De visser wilde er 2 miljoen vietnameze dong voor hebben, omgerekend 80 Euro. Na flink wat woorden en vietnamees gescheld werd er 500.000 Dong in zijn handen gedrukt en konden wij onze terugtocht weer hervatten. Door deze vertraging werden wij getrakteerd op een prachtige zonsondergang die dit dagje perfect deed afsluiten.
We zijn ons nu aan het klaar maken voor een lange bus / boot / bus / trein rit naar Sapa…………..ja, ja……je moet er wat voor over hebben, het lijkt soms net werken ;-)
Sapa, een bergachtig landschap dat grenst aan China wat overdekt is met rijstvelden op een hoogte van 1600 meter. Even leek het erop dat we het moesten skippen door de slechte weersvoorspellingen (3 graden en veel regen) Maar het geluk is aan onze zijde want de komende 4 dagen is er zon voorspelt en dat zorgt ervoor dat de kans op mist die in de vallei kan blijven hangen nagenoeg nihil is. We gaan hier een 2 daagse trekking doen met een overnachting bij de locals. Rais zal het volgende reisverslag schrijven omdat ze heeft gekozen om de trekking te boeken bij de Sapa Sisters. Deze organisatie wordt volledig gerund door vrouwen uit de Black H’mong gemeenschap welke zijn geboren en getogen in dit gebied. Hierdoor komt het geld wat je betaalt voor een tour volledig terecht bij de lokale gemeenschap, pluk ik ook meteen de vruchten van dit sociale geheel ;-)
Vietnam van Saigon tot Hoi An
Hallo allemaal !
Op de eerste plaats iedereen heel erg bedankt voor alle lieve reacties op onze blog, we hebben helaas geen tijd om op iedereen persoonlijk te reageren maar weet dat we ze wel allemaal lezen en dat het ons een erg geliefd gevoel geeft !
Saigon
Ook wel bekend als Ho Chi Minhstad met ruim 7 miljoen inwoners waarvan er 3,5 miljoen mensen op brommertjes / scooters rond "rijden" en dat is te merken. Met name in de ochtend en avondspits is het een hele beleving om simpel weg de straat over te kunnen steken. Wachten heeft geen zin want dan sta je de volgende dag nog wortel te schieten en het zebrapad hebben ze voor de sier op het wegdek geschilderd want de gemiddelde vietnamees kent geen verkeersregels. Wel kunnen ze toeteren en dat kunnen ze als de beste. Met behulp van de claxon laten ze aan elkaar weten waar ze zijn en dat in combinatie met hun rijstijl levert dat 1 ding gegarandeerd op : CHAOS.
Nu is de sleutel voor succes dat je met de " flow" meegaat, dus vooral niet stilstaan maar blijven bewegen en dan zul je zien dat ze hun best doen om langs je heen te rijden. Dit ging mij een stuk beter af als Rais maar die vind het zoiezo moeilijk om met de stroom mee te gaan omdat ze van nature meer tegendraads is ;-)
Enfin zo voelde ik mij ook weer nuttig en heb haar de nodige ondersteuning gegeven, wetende in mijn achterhoofd dat ik haar hulp de komende 4 maanden nog hard nodig zal hebben.
In Saigon hebben we een 2-tal excursies gedaan, de Mekong Delta en de Cu Chi tunnels. Beide zeer toeristisch maar zeker leuk om mee te maken. De Mekong rivier is bijna 5000 km lang en loopt door China, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam. Op het filmpje die we hebben gemaakt kun je zien hoe wij hier o.a met een bootje hebben gevaren.
Het tunnelcomplex van Cu Chi is een immens netwerk van ondergrondse tunnels. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel over het gehele land doorloopt maar het zwaartepunt van het netwerk lag in het district Cu Chi en strekte zich uit over minstens 300 km van ondergrondse gangen, waarvan sommige op een diepte lagen van 10 meter. Zeer indrukwekkend om te zien wat zich daar allemaal tijdens de oorlog heeft afgespeeld en saillant detail .... De mogelijkheid om met echte munitie te schieten.
Nadat ik voor de M60 had gekozen, was binnen luttele seconden mijn gehele dagbudget er doorheen. Met mijn ree bruine oogjes nog geprobeerd Rais over te halen om haar dagbudget aan mij te schenken zodat ik nog een granaat kon gooien maar daar werd een stokje voor gestoken........Flauw .... maar helaas voor mij ;-)
Mui Ne
Na een busreis van 4 uur zijn we aangekomen bij Mui Ne, een stadje wat bekend staat om zijn zandduinen. Heel eerlijk, dit vonden wij een beetje tegenvallen. De excursie vertrok om 4 uur 's ochtends. Het idee was om de reflectie van de zonsopkomst in het zand te zien maar bij ons was het die dag bewolkt waardoor het effect al een stuk minder was. Tel daarbij de vele toeristen en vietnamezen op die met quads aan het rondscheuren waren en dan is de magie snel weg.........geef mij dan maar de Loonse en Drunense duinen !
We zaten hier overigens wel in een mooi hotel met zwembad dus we hebben hier heerlijk een paar dagen gechilled.
Dalat
Wederom na een busreis van 4 uur kwamen we aan in Dalat. Vrijwel direct na aankomst werden wij in het stadje aangesproken door een man op een motor. Hij zag dat wij ons hotel niet direct konden vinden en vroeg of hij ons moest helpen. Op zijn jas zagen wij het embleem van de " easy riders " dit is een groep motorrijders die bekend staan om de mooie motortochten die zijn in de omgeving van Dalat organiseren sinds 1995. Aangezien wij de afgelopen dagen met name veel toeristiche plekken hebben gezien hadden wij behoefte om het "echte Vietnam" te zien voor zover dat nog mogelijk is. De man bood ons een 3 daagse motortocht aan van Dalat tot Nha Trang. We zouden dan achterop de motor met 2 overnachtingen in niet toeristische plekken verblijven. Op verschillende plaatsen fabriekjes, boerderijen, minority dorpen en scholen bezoeken, bij locals eten en hierdoor veel over de vietnamese cultuur te weten te komen buiten de gebaande paden . Deze organisatie staat bekend als betrouwbaar op gerenommeerde sites zoals Tripadvisor maar toch was het voor ons nog even een moeilijke keus om "zomaar" bij een vreemde achterop de motor te gaan zitten om het binnenland in te trekken. De Easy riders lieten ons dagboekjes lezen van mensen die ongeveer dezelfde tocht met hun hadden gemaakt, hier zaten ook Nederlanders bij en die hadden in dat boekje opgeschreven hoeveel indruk de tocht op ze hadden gemaakt. Dit was het zetje wat we nodig hadden............en onder het motto............"and so the adventure begins"............hebben we het hotel waarin we in Dalat verbleven gecancelled om de volgende ochtend op de motor te zitten....... de bergen in.
De 3 dagen die hierop volgde hebben echt indruk op ons gemaakt. De mooiste vergezichten van de binnenlanden van Vietnam in de omgeving van Dalat.........dorpjes en scholen bezocht waar de mensen nog onder de indruk waren toen ze ons als toerist zagen. Veerpondjes die met behulp van een touw en de hand werden voortbewogen.Hotelletje waar geen water uit de douchekop kwam maar alleen een kraantje had om je te wassen. Eten op plekken waar ik nooit uit mezelf naar binnen zou stappen (de eierstokken van een kip was het garnituur) als klap op de vuurpijl na 2 dagen achterop de motor te hebben gezeten bij de laatste overnachting aankomen die alleen koud water had om te douchen. Tja....dit was even voor Bobbiejaan uit de comfortzone stappen 2.0 maar we hebben het overleefd en wat zijn we een ervaring rijker. In ons filmpje zul je hier veel van terug zien.......wat woorden niet kunnen beschrijven..........PUUR.
Hoi An
Na een busrit van 12 uur dit keer ..... pfffff.......wordt er alweer muugh van als ik er weer aan terug denk zijn we vandaag aangekomen in het centrale deel van Vietnam. Hier hebben we een luxe hotel geboekt om weer even bij te komen en de batterijen weer op te laden aan het zwembad of het mooie strand. Vanuit hier willen we maandag de trein pakken naar het Phong Nha-Ke Bang National Park wat sinds 2003 op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en pas sinds 2011 opengesteld is voor toeristen. Het park bevat het oudste karstgebergte van Azie met daarin de meest spectaculaire grotten die er te vinden zijn in zuid oost Azie waaronder de grootste grot ter wereld Son Doong welke pas in 2009 is ontdekt !
Na dit park willen we dan verder met de trein richting NinH Binh om vervolgens echt in noorden aan te komen Hanoi..........maar daarover de volgende keer meer.
Tot snel !
And so.......the adventure begins !
Lieve vrienden en familie,
Ruim een jaar geleden is het idee ontstaan om samen 4 maanden te ontsnappen uit dit koude kikkerlandje..... Iets waar Rais vroeger al van droomde......en wat ik in het begin van onze relatie meteen heb verwezen naar het rijk der fabelen door al die beren die ik op de weg zag .......is het uiteindelijk gegroeid tot onze droom........Het begin..... van ons avontuur !
Als eerste starten we in Vietnam waar we al backpackend vanuit het zuiden (Ho Chi Mihnstad) naar het noorden trekken (Hanoi) om vervolgens via Laos het noorden van Thailand te bereiken om zo via het zuiden op 1 februari het eindstation in Azie te bereiken...... Kuala Lumpur.
Vanuit Kuala Lumpur vliegen we naar Sydney om vervolgens op 8 februari in de voetsporen te treden van onze voorvader......Abel Tasman...... "het land van de lange witte wolk" zoals de Maori's het noemen...... Nieuw-Zeeland !!
Maar nu is het dan bijna zo ver..... natuurlijk gaan wij iedereen enorm missen......familie.......vrienden...........onze lieve doggies..........maar voor 4 maanden gaan we onze droom achterna...........en willen jullie daarom graag via deze blog op de hoogte houden van ons avontuur !!
Liefs Rais & Bob
Welkom op mijn Reislog!
Hallo en welkom op mijn reislog!
DĂ© plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.
Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.
Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!
Leuk dat je met me meereist!
Groetjes,
raissa